Kokemuksia osteopatiasta?

Onko sinulla jo kokemuksia osteopatiasta? Osteopatia on manuaalinen hoitomuoto, jonka avulla tutkitaan, hoidetaan ja ennaltaehkäistään erilaisia kehon toimintahäiriöitä ja kipuja. Se on turvallinen ja tehokas koko kehoa hoitava ja tasapainottava menetelmä, josta saa kaikissa ikävaiheissa apua monenlaisiin vaivoihin. Asiakas huomioidaan vastaanotolla kokonaisuutena ja oireiden lievityksen lisäksi osteopaatti pyrkii löytämään oireilun aiheuttajan.

OSTEOPAATTI

Osteopaatti on Valviran rekisteröimä, terveydenhuollon nimikesuojattu ammattihenkilö. Osteopatian ammattikorkeakoulutus on 4 -vuotinen ja osteopaatin primääriosaamisaluetta on kehon rakenteen ja toiminnan asiantuntijuus.

OSTEOPAATTINEN HOITO

Osteopaattinen hoito on manuaalista eli hoito tapahtuu käsin. Se on tehokasta, hellävaraista ja sopii kaiken ikäisille vauvoista vaariin. Hoito tehoaa kipuihin, liikerajoituksiin ja erilaisiin kehon toimintahäiriöihin. Hoito räätälöidään yksilöllisesti, ja oireiden hoitamisen lisäksi pyritään löytämään ja hoitamaan myös niiden syy. Usein kivun syy löytyykin muualta kuin itse kipualueelta. Esimerkiksi alaselkäkipu ja päänsärky voivat voi johtua lantion toimintahäiriöistä.

Osteopaatilla on runsaasti erilaisia hoitotekniikoita, jotka ovat hellävaraisia ja miellyttävän tuntuisia. Hoitotekniikat valitaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan. Tekniikoiden avulla pystytään poistamaan kipua, parantamaan kehon liikkuvuutta, parantamaan nestekiertoa (valtimo-, laskimo- ja lymfa) sekä aineenvaihduntaa, poistamaan kudosten kiristyksiä ja vapauttamaan sekä tasapainottamaan hermoston toimintaa. Hoidon tavoitteena on saada elimistö toimimaan optimaalisesti ja valjastaa kehon itsekorjausmekanismit käyttöön.

Käsittelemällä sidekudoksia-ja kalvoja, hermostoa, nestekiertoa, niveliä, lihaksia ja sisäelimiä pystyy vaikuttamaan laajasti ja pitkävaikutteisesti kehon toimintoihin.

MILLOIN OSTEOPAATILLE?

Ihminen on sosiaalinen, psyykkinen, fyysinen ja hengellinen kokonaisuus. Ihmiskeho on rakenteen ja toiminnan vuorovaikutteinen prosessi, se on jatkuvasti muuttuvassa tilassa ja sillä on kyky parantaa itse itsensä. Kun terveydentila on hyvä ja elimistö on tasapainossa, korjaus-ja sopeutumismekanismit toimivat, mutta niiden toiminta häiriintyy mm. sairauden, stressin, ikääntymismuutosten tai vammojen vaikutuksesta.

Tänä päivänä suuri osa työikäisten ja jopa lasten jännityspäänsärystä, niskahartiaseudun – ja selän kivuista selittyy staattisella istumatyöllä, älypuhelimen ja tietokoneen käytöllä, stressillä, vähäisellä arki-aktiivisuudella tai liian kovalla ja yksipuolisella treenaamisella, tai näiden yhdistelmällä. Jatkuva virike-ja informaatioähky rasittaa hermostoamme ja lisää kehon sekä mielen ylivirittyneisyyttä. Mikä tahansa näistä tekijöistä on omiaan aiheuttamaan epätasapainoa mieleen ja kehoon. Osteopaatin vastaanotolla hoidetaan mm.

• lihaskipuja mm. selkäkipu
  • kroonisten sairauksien aiheuttamat kivut esim. reuma ja fibromyalgia
  • erilaisia hermopinteitä; iskias-kipu, rannekanavaoireyhtymä, tennis-ja golfkyynärpää
  • leikkausarpia
  • niskahartiaseudun ja olkapään kipuja -ja liikerajoituksia mm. kiertäjäkalvosin, jäätynyt olkapää
  • päänsärkyä (jännityspäänsärky, migreeni) ja purentavaivoja (puremalihakset, leukanivel)
  • lantion ja alaraajojen kiputilat sekä liikerajoituksia esim. polvikipu
  • hengitykseen liittyviä oireita esim. astmaatikot
  • huimausta, puutumis-ja pistelyoireita
  • tinnitus, näköhäiriöt, nielemisongelmat
  • toiminnallisia sisäelinperäisiä vaivoja mm. ärtynyt suoli, ummetus, närästys, kuukautiskivut
  • urheiluvammoja ja rasitustiloja
  • kehon liikerajoituksia, raajojen puutumisoireita ja turvotusta
  • stressioireita; unihäiriöt, ylikierroksilla käyminen
  • raskausajan vaivoja; turvotukset, liitoskivut, selkäkivut
  • lasten kipuja
  • vauvojen itkuisuutta, koliikkia, korvatulehdukset
  • leikkausten jälkitiloja

MITÄ VASTAANOTOLLA TAPAHTUU?

Ensimmäisellä käynnillä tehdään kattava terveysselvitys, joka sisältää haastattelun ja kehon tutkimisen (mm. rangan ja raajojen liikkuvuus, pehmytkudospalpaatio) ja tarvittaessa provokaatio-, ortopedisiä- sekä neurologisia testejä. Osteopaattisen diagnoosin pohjalta tehdään ensimmäinen hoito.

Osteopaatti käyttää käsin tunnustelun l. palpaation, kliinisen päättelyn ja testien lisäksi työkaluinaan syvällistä anatomian, fysiologian ja koululääketieteen  keinoja ohjaten asiakkaan tarvittaessa esim. lääkärin konsultaatioon.

KUINKA MONTA HOITOKERTAA?

Osteopatialla saadaan usein hyviä tuloksia edellä mainittujen vaivojen hoidossa. Joskus riittää yksi hoitokerta, mutta tyypillisesti tarvitaan 3-5 hoitokertaa riippuen mm. oirekuvan kroonisuudesta, kudosten tilasta, asiakkaan iästä ja perussairauksista. Toisinaan tarvitaan pidempi hoitojakso tai säännöllistä ylläpitohoitoa.

Monella osteopaattinen hoito on osa elämää ja itsestä huolehtimista, erityisesti jos työ tai vapaa-ajan kuormitus on jatkuvaa. Säännöllisen hoidon avulla voit ehkäistä vaivojen kumuloitumista ja kroonistumista sekä lisätä hyvinvointia ja toimintakykyä elämään.